Roparun

De Roparun is de bekendste estafetteloop van Nederland. Elk jaar start de loop vanuit Parijs naar de Coolsingel in Rotterdam. De naam Roparun is afgeleid uit samentrekking van de plaatsnamen Rotterdam en Parijs, ooit de originele route van de Roparun. Dit jaar is er ook voor het eerst gestart vanuit Hamburg. De afstand is voor beide ruim 500 kilometer en er wordt daarom in twee ploegen gelopen. De lopers wisselen elkaar om de 1000 meter af. De ploegen om de 60 kilometer.

Het is een ingewikkeld organisatorisch evenement waarbij het langzaamste team als eerste start om min of meer op dezelfde tijd met de snelste in Rotterdam aan te komen. De lopers worden begeleid door fietsers en er rijden busjes mee met eten, drinken, slaapplaatsen en wat nog meer nodig is.
Dit jaar liepen er drie leden van de Stichting Estafetteloop mee met het team van Rotterdam Shortsea Terminals, het Team 12, te weten Brigitte Ooms, Bob Westerduijn en John den Braber. Zij deden al voor het zevende jaar met dit team mee .

Bob Westerduijn zegt over zijn belevenissen: “Je zou denken dat elk jaar een herhaling is van het voorgaande jaar maar niets is minder waar. Het weer, je vorm, hoe laat start je en wat kom je op je weg tegen. Dit alles maakt van elke Roparun een uniek evenement. Dit jaar was de vorm goed en dat maakt je gretig. Veel te hard van start dus wat je in de volgende etappes je spieren aan deze inspanning doen herinneren. Stapje terug dan maar. En die hitte… dat is ook weer zoiets. Per shift drink je moeiteloos drie liter. Onvermijdelijk moet ook de snelheid iets terug met dit weer. Het doel van de Roparun is geld inzamelen voor mensen met kanker. Het zo snel mogelijk lopen is dus niet het belangrijkste doel van de deelnemer, uitlopen is dat des te meer. Maar ja… een hardloper blijft een hardloper. Zo snel als je kan! En daarna zit je met de zuurverdiende spierpijn”. Ook benadrukt hij het belang van de teamcaptain en de verzorgers, ongelofelijk belangrijke mensen om een en ander soepel te laten verlopen. Er zit bij het Team 12 veel ervaring dus ook dit jaar is de tocht zonder problemen volbracht!
Brigitte Ooms heeft ook meegelopen met Team 12, zij vond de doortocht door Ossendrecht dit jaar een hele belevenis. Het thema dit jaar was; ‘Ostrecht’ in wit en rood, bourgondisch groot! Een heel warm onthaal van de bewoners. Brigitte had het geluk dat het haar beurt was om te lopen en werd verwelkomd met een koksmuts, met de koksmuts op heeft zij het dorp doorgelopen. Door heel het dorp stonden gedekte tafels klaar, er werd gelachen en gedronken. Ontzettend leuk wat de bewoners daar georganiseerd hadden!

De tocht was warm, vermoeiend maar ontzettend mooi en zoals gewoonlijk emotioneel om over de Coolsingel naar de finish te lopen. Maar we weten waar- voor we het doen, geld in te zamelen voor kanker- bestrijding en dat maakt alles dubbel en dwars waard. Volgend jaar is de Stichting Estafetteloop zeker weer van de partij bij de Roparun.