Familiehuis Daniel den Hoed

Biedt onderdak aan kankerpatiënten en hun familie.

Het goede doel voor 2013 van de Stichting Estafetteloop is het Familiehuis Daniel den Hoed. Dit is een vriendelijke logeerplek voor familieleden en vrienden van kankerpatiënten die een behandeling ondergaan in naastgelegen Erasmus MC-Daniel den Hoed in Rotterdam. In het Familiehuis kunnen ze zichzelf zijn en leven zoals ze dat thuis gewend zijn. Voor het Familiehuis is sponsoring essentieel, er is verder geen ondersteuning van het ziekenhuis of van zorgverzekeraars. Inkomsten komen volledig uit giften van het bedrijfsleven en initiatieven zoals dat van de Stichting Estafetteloop. Het Familiehuis draait vrijwel volledig op vrijwilligers, er werken meer dan veertig gepassioneerde vrijwilligers. Hoognodig om 7 dagen per week 24 uur service te bieden.

tekstHet familiehuis heeft dertien twee persoonskamers, meestal volledig bezet. Anne-Mieke Hofs, huismanager, vertelt dat het vaak schipperen is om iedereen onderdak te geven. Er is een gezamenlijke keuken waarin de gasten de mogelijkheid hebben om eten te bereiden De kamers worden tegen een gunstige prijs aangeboden, dit om de drempel laag te houden. Huisvesting is de belangrijkste taak van het Familiehuis, bijzonder is dat ongeveer de helft van de gasten patiënt is. Als tijdens radiotherapeutische behandelingen de dagelijkse reis naar het ziekenhuis te moeilijk of kostbaar is, dan is een verblijf  mogelijk. Het Familiehuis heeft geen zorg of verpleegfunctie, als de gasten dit nodig hebben dan verleent Thuiszorg Rotterdam hulp binnen de mogelijkheden die deze zorgverlener hiervoor heeft. Op zich is ook dit een bijzondere samenwerking, de gasten komen uit andere delen van Nederland en zijn geen ‘klanten’ van de thuiszorg. Dat ook dit vaak een creatieve planning vergt is duidelijk. Gemiddeld verblijft een gast ongeveer twee weken in het Familiehuis, sommigen echter veel langer, er is zelfs een gast die meer dan een jaar in het Familiehuis gelogeerd heeft!

Vrijwilligers zijn heel belangrijk voor het Familiehuis, sommigen zijn ervaringsdeskundigen, mensen die een soortgelijk traject meegemaakt hebben en deze zorg op waarde kunnen inschatten. Anderen zijn mensen die dit strikt uit ideële overwegingen doen. Anne-Mieke Hofs geeft aan dat er een interne scholing is voor de vrijwilligers waarin geleerd wordt hoe om te gaan met mensen in deze moeilijke situaties.

De Daniel den Hoed kliniek is deel van het ErasmusMC, ook daar is een afdeling oncologie en patiënten die daar behandeld worden kunnen ook in het Familiehuis terecht. Het kinderziekenhuis van het ErasmusMC heeft een eigen huis, het Ronald McDonald huis. Voor de patiënten van het ErasmusMC is er een shuttle verbinding. De band met sponsors en het Familiehuis is sterk en essentieel, de Roparun heeft afgelopen jaar 50.000 euro geschonken. Andere bronnen van inkomsten zijn het Rotterdamse bedrijfsleven en giften van particulieren. Initiatieven zoals dat van de Stichting Estafetteloop zijn van levensbelang voor het voortbestaan van het Familiehuis vertelt Anne-Mieke Hofs in het gesprek dat de Stichting Estafetteloop met haar gevoerd heeft.

huis

De Stichting Estafetteloop sponsort ook:

De Club van vijftig van SPARK
Spinnen voor Sophia