De Stichting Puik

voorstel-01upd

De Stichting Estafetteloop ondersteunt dit jaar “Stichting Puik voor Elkaar”. Hier zijn wij, de vrijwilligers van Puik, zo ontzettend blij mee! Met het geld kunnen wij pruiken schenken aan vrouwen en meisjes die als gevolg van kanker en chemokuren hun haren verliezen en zelf de middelen niet hebben om een goede pruik te kopen. Goede pruiken zijn duur en de zorgverzekering vergoedt maar een deel van de kosten. Lang niet iedereen kan het extra benodigde bedrag missen en deze vrouwen krijgen van Puik een gratis ‘puike pruik’.’

De stichting begon als een informeel initiatief van een paar vriendinnen rond de keukentafel en is in zeven jaar uitgegroeid tot een dynamische organisatie met meer dan twintig toegewijde vrijwilligers en met aangesloten haarwerkers en kapsalons door het hele land. We hebben alleen in 2013 al bijna honderd vrouwen blij kunnen maken met een Puike Pruik!  Ons team bestaat uit enthousiaste vrouwen die zich graag inzetten om andere vrouwen te helpen in een tijd die voor hen zo moeilijk is. Het spreekt voor zich dat onze vrijwilligers en bestuursleden geen salaris en/of vrijwilligersbijdrage ontvangen.

Er wordt ons weleens gevraagd of het eigenlijk wel uitmaakt dat je je haar verliest als je heel ziek bent. Een aantal vrijwilligers bij Puik is zelf patiënt geweest en bevestigt met klem wat onze cliënten ook zeggen: Ja, het maakt heel veel uit! Je voelt je als kankerpatiënt al ziek en kwetsbaar tijdens de kuren en behandelingen en als dan je haar ook nog uitvalt is dat vaak ronduit schokkend. De meeste vrouwen willen dan een pruik om er zo normaal mogelijk uit te kunnen blijven zien voor hun omgeving. ‘Ze mogen wel weten dat ik ziek ben maar niet iedereen hoeft het meteen te zien’, is een veel gehoord argument. Ook moeders van jonge kinderen vinden het vaak prettig om er zoveel mogelijk hetzelfde te blijven uitzien. Een goede pruik kan steun en zelfvertrouwen geven in een zware tijd. Hij kan het leven een klein beetje beter maken. En dat is het hoofddoel van Stichting Puik voor Elkaar! Dat de Stichting Estafetteloop ons hierbij ondersteunt is fantastisch en we zijn jIMG_8309ullie allen heel dankbaar. We wensen de deelnemers aan de loop heel veel succes bij hun sportieve prestaties!

Meer informatie over de Stichting Puik voor Elkaar is te vinden op onze website: www.puikvoorelkaar.nl