De route

Een belangrijk aspect van een estafetteloop is de route. Het eerste deel voor de loop van Spijkenisse naar Hürth was al eerder uitgezet en eind juni is het tweede stuk verkend. Gewapend met TomTom, Garmin, pen en papier, een horloge en een volle tank benzine zijn we in Frankrijk gestart om de route weer op te pakken. ‘Veiligheid voor de lopers is de eerste prioriteit’, zegt chauffeur Kees Gerritsen. Uiteraard geen snelwegen, maar ook 80 of 100 km wegen kunnen gevaarlijk zijn door het grote snelheidsverschil. In Duitsland is een probleem dat op kleinere wegen auto’s verboden zijn en dit bemoeilijkt weer het volgen van de lopers.

Het is dus een heel gepuzzel om een route door Frankrijk, België, Luxemburg en Duitsland uit te zetten. Alles was goed voorbereid, maar het gaat niet altijd zoals je gepland hebt. Een wegafzetting vanwege een braderie, omrijden voor een andere afslag die ook weer afgesloten was. Een andere omweg die we moesten nemen was vanwege een brand. Gelukkig lukte het om in alle gevallen de draad weer op te pakken en de route te vervolgen.

Hier zal de finish zijn!

We zijn ook nog in een skate wedstrijd terechtgekomen, waar we door de parkoerswacht verkeerd gestuurd zijn en op een doodlopend bospad terechtkwamen. Hopelijk kunnen we onze lopers deze omwegen besparen! Al dit soort zaken zijn echter onvoorspelbaar en kunnen daarom ook tijdens de echte loop voorkomen.

Spijkenisser straat in Hürth en de Hürthstraat in Spijkenisse

Verder is het een schitterend maar erg zwaar parcours geworden met veel hoogteverschil, zelfs met haarspeldbochten. Dit zal niet alleen voor de lopers, maar ook voor de fietsers, best zwaar zijn. Op de steilste stukken zal er wellicht gelopen moeten worden door de fietsers!There is not points to locate on the map Er is een set gedetailleerde kaarten aangeschaft om aan al deze uitdagingen het hoofd te kunnen bieden. Kees Gerritsen en Bob Westerduijn zijn druk bezig met de uitwerking van de details. Om 17.00 zijn we bij de NaturFreundehaus und Jugendherberg Hürth aangekomen, waar we ook op 30 september gaan slapen. Dat is ons uitstekend bevallen. We hebben heerlijk gegeten ‘goulash met aardappelpuree’ en goed geslapen. En jawel hoor er is een Spijkenisserstraat in Hürth. Daar moest natuurlijk een foto van genomen worden.

Brigitte Ooms